Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na rachotícím kole, v dešti a bez čepice. Tak se jezdí v Holandsku

Nejsou to ani dřeváky ani tulipány. To, co jako první upoutá na Holandsku, je ta nekonečná záplava kol všude, kam se vydáte. Stará, ještě starší, zrezavělá, nabarvená výraznými barvami, při jízdě hlučná. Velký zámek je nutnost. To byl můj první dojem, když jsem v únoru přijela do Utrechtu.

Už je to měsíc, co jsem zavítala do Holandska studovat a teprve teď se dostávám k tomu, abych o tomto místě neco napsala. Začnu tedy tím, co mě zde zaujalo jako první: kola. Jsou všude a pokud chcete žít v Holandsku plnohodnotný život, musíte si také nějaké pořídit. Utrecht mě přivítal chladným počasím a mlhou. To se v průběhu února změnilo jen výjimečně, a to většinou tak, že se přidal i déšť. Proto asi nikoho nemůže překvapit holandská rada: Nenech si počasím zkazit svoje plány. A Holanďané si to berou k srdci a žijí opravdu počasí navzdory. Na kole jezdí prakticky kdykoliv, za deště i za sněhu.

Když neprší, je i čepice zbytečná, o přilbě už vůbec nemluvě - tu jsem tu neviděla ještě ani jednou. Když je opravdu mokro, Holanďané natáhnou stylové šusťákové kalhoty přes ty běžné a před vstupem do školy nebo do práce je schovají v tašce. Nic není problém a špatné počasí tak vlastně neexistuje - bez kola jako by den nebyl.

Po prvním týdnu pomalého chození pěšky a velmi drahého cestování autobusy jsem se tedy i já rozhodla pořídit si bicykl. Obchodů je tu hodně, takže nákup kola se zdál jako poměrně jednoduchá záležitost. Když ale došlo na samotné vybírání, přestala jsem si být tak jistá. Nové kolo jsem vyloučila rovnou: je příliš drahé a velmi lákavé pro zloděje. Po pár týdnech jsem si ověřila, že jsem udělala dobře, protože mojí spolužačce už kolo ukradli, a to hned poté, co jej nastříkala sprejem a upravila tak, že vypadalo téměř jako nové.

Základním východiskem se tedy stalo koupit takové kolo, které bude funkční, ale přitom nebude vypadat moc dobře. To mi trošku pokažilo náladu, protože jsem celkem pochopitelně chtěla pěkné kolo, ale racionalita zvítězila. Moje holandské kolo tak má oprýskanou barvu, na některých místech je decentně zrezivělé a blatník na předním kole je evidentně připevněný "po domácku". Ale zato jezdí, brzdí a v noci svítí, takže je vlastně ideální.

Nutností bylo pořídit si velký zámek, protože krádeže tu jsou, jak už jsem zmánila, poměrně běžné. Když odhlédnu od toho, že zámek stál asi stejně, co třetina kola, je výborný už z toho důvodu, že je tak těžký, že se s ním poměrně pracně manipuluje.

Velkou výhodou holandských měst je to, že téměř všude naleznete cyklostezky: buď jako ohraničený pruh silnice nebo jako samostatnou cestu mezi silnicí a chodníkem. Byla jsem donucena zopakovat si pravidla silničního provozu, protože kol tu jezdí tolik, že si člověk někdy vážně připadá jako v běžné dopravní situaci: vlastní semafory pro cyklisty jsou samozřejmostí.

Prvních pár dní jsem si na kole nebyla příliš jistá, dokonce mi vynadala jedna důchodkyně na stylovém mopedu, protože jsem jí nedala přednost. Tedy myslím, protože jsem jí samozřejmě nerozuměla. (Mimochodem nechápu pravidlo, že na cyklostezkách jezdí také mopedy, které jdou o dost rychlejší než kola a jejich řidiči se proto nad cyklisty cítí nadřazení). Časem se to ale zlepšilo a popravdě si teď nedokážu představit, co bych tu bez kola dělala.

Největší zábavou kromě jízdy na zadním nosiči je pak hledání parkovacího místa. Je sice možné kolo jen tak někde opřít nebo pohodit, ale pokud jej chcete po návratu opět najít (a ve stejném stavu), lepší možností je najít přímo parkoviště nebo minimálně zábradlí, ke kterému se dá zamknout. Běžná situace je ale taková, že když někam přijedete, většinou už jsou všechna zábradlí obestavená ve třech řadách. Když se pak náhodou poštěstí a dobré místo objevíte, pravděpodobně pak najdete dvě další kola opřená o to vaše, až se vrátíte. V horším případě bude vaše kolo viset pouze za zámek nad jednám z kanálů, které Utrechtem protékají.

Teď když už jsem zvládla základy běžného provozu, chystám se přidat další holandské vychytávky jako jízdu ve vysokých podpadcích, jízdu z nákupu se dvěma igelitkami v ruce nebo telefonování za jízdy. Jen doufám, že u toho nacvičování nezačne opět pršet, což je pro Holandsko také velmi typické.

Autor: Alexandra Jašová | neděle 13.3.2011 14:20 | karma článku: 21,49 | přečteno: 2249x
  • Další články autora

Alexandra Jašová

O Bělehradu, který mi nečekaně přirostl k srdci

Když jsem poprvé přijela do Bělehradu, v teplém kabátku a ve vysokých botách s kožíškem do únorové fujavice, říkala jsem si, že přestěhovat se sem možná nebylo úplně nejlepší rozhodnutí. Přivítal mě neodklizený sníh na chodnících, bezohlední řidiči, nerozluštitelné nápisy v cyrilici a nepříjemný úředník na cizinecké policii, který mi kysele vysvětlil, že všechny formuláře se musí vyplňovat v srbštině a energicky přeškrtal všechny moje údaje. To jsem ještě nevěděla, že si tohle město zamiluju a že se mi po sedmi měsících nebude chtít odjet.

30.10.2013 v 21:12 | Karma: 15,09 | Přečteno: 510x | Diskuse| Cestování

Alexandra Jašová

V zemi, kde nikdo nepracuje a kde autobusy jezdí dřív

Jen v Bělehradě roztál poslední sníh, rozhodli jsme se s přítelem pro cestu k moři, abychom se odměnili za dlouhých pět měsíců zimy. A tak jsme se ocitli na začátku dubna na prázdných plážích, v tichých uličkách historických měst a v neuvěřitelně klidné a lenivé atmosféře Černé Hory.

16.4.2013 v 11:11 | Karma: 21,28 | Přečteno: 1977x | Diskuse| Cestování

Alexandra Jašová

Vyšlo slunce. Posaďte se do parku, kavárny nebo nasedněte na kolo

První slunečné dny v holandském Utrechtu přišly znenadání a k velké radosti všech, které už několik měsíců vytrvalých dešťů přestávalo bavit. Ulice se zaplnily, cyklostezky ještě víc a lidé vyndali židle před dům přímo na ulici. V zahrádkách před kavárnami, které až doteď hostily jen pár návštěvníků zachumlaných v pestrobarevných dekách, je najednou problém najít volný stůl. Zdá se, že jaro už konečně zavítalo i sem.

14.4.2011 v 21:12 | Karma: 11,81 | Přečteno: 1243x | Diskuse| Cestování

Alexandra Jašová

Přichází pan majitel. Pokloňte se, ruku nepodávejte

Asi po dvou měsících v práci jsem zjistila, že můj šéf, tedy hlavní manažer restaurace, nemá vždy jen špatnou náladu. Nedá se sice říct, že by ten den byl příjemný, ale v úterý ráno nezačal mítink klasickými ironickými poznámkami, zesměšňováním a ani nikoho neposlal domů nebo nevyhodil. Vypadalo to, jako by na chvíli připustil, že jeho zaměstnanci nejsou všichni úplně hloupí a nanic. Byli jsme z toho všichni řádně překvapení.

2.9.2010 v 5:30 | Karma: 22,23 | Přečteno: 3071x | Diskuse| Cestování

Alexandra Jašová

Růže v cukru, Picasso a záchodky v kostele: další 2 dny v New Yorku

Možná trochu paradoxně je velkým lákadlem nejznámějšího amerického velkoměsta jeho čínská čtvrť, newyorský China town. Společně s Malou Itálií (Little Italy) to byl první cíl, který jsme vybrali pro druhý den naší návštěvy New Yorku. A rozhodně jsme nelitovali.

9.8.2010 v 20:20 | Karma: 12,76 | Přečteno: 1313x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Jako prd do Stromovky, posmívá se Fico slovenské sbírce pro Ukrajinu

29. dubna 2024  10:08

Slovenský premiér Robert Fico označil úspěšnou sbírku na munici pro Ukrajinu, ve které Slováci už...

„Islamisté si v Německu dělají, co chtějí.“ V Hamburku žádali zřízení chalífátu

29. dubna 2024  9:54

Víkendová demonstrace radikálních muslimů v severoněmeckém Hamburku, při které účastníci požadovali...

Královéhradecký kraj opět očekává těsný souboj ODS s hnutím ANO

29. dubna 2024  9:50

Billboardy a plakáty už několik dnů patří kandidátům červnových voleb do Evropského parlamentu. A...

Žena, kterou ve žďárském útulku surově pokousal pes, v nemocnici zemřela

29. dubna 2024  9:48

Svým velmi vážným zraněním podlehla dvaašedesátiletá žena, kterou v půlce dubna napadl v psím...

  • Počet článků 10
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2981x
V kavárně bez cigarety