Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O Bělehradu, který mi nečekaně přirostl k srdci

Když jsem poprvé přijela do Bělehradu, v teplém kabátku a ve vysokých botách s kožíškem do únorové fujavice, říkala jsem si, že přestěhovat se sem možná nebylo úplně nejlepší rozhodnutí. Přivítal mě neodklizený sníh na chodnících, bezohlední řidiči, nerozluštitelné nápisy v cyrilici a nepříjemný úředník na cizinecké policii, který mi kysele vysvětlil, že všechny formuláře se musí vyplňovat v srbštině a energicky přeškrtal všechny moje údaje. To jsem ještě nevěděla, že si tohle město zamiluju a že se mi po sedmi měsících nebude chtít odjet.

Sníh totiž brzy roztál (a voda na chodnících po čase taky vyschla), teplý kožíšek přestal být potřeba a cyrilice se po pár hodinách srbštiny už nezdála tak nesrozumitelná jako dřív. Úředník na cizinecké policii sice pravděpodobně zůstal nepříjemný i nadále, to už ale pro mě po získání povolení k pobytu přestalo být důležité.

Objevila jsem úžasné místní kavárny, jejichž káva i atmosféra si mě naprosto získaly. Poznala jsem pohodový životní rytmus Srbů a jejich dobrosrdečnost a přátelskost. Velmi rychle jsem si navykla na výbornou místní kuchyni a na citronovou limonádu, která byla během léta tím nejlepším osvěžením. Zamilovala jsem si Bělehradské parky a pěší zóny, po kterých jsem se každý den procházela. Velký dojem na mě udělaly pravoslavné chrámy, naplněné ikonami a vyzdobené malbami až ke stropu. Všudypřítomní zmrzlináři mi osladili horké letní dny a prodavači pečených kaštanů mě donutili v zimě sundat rukavice a dopřát si tuto neobvyklou pochoutku.

Bělehrad mi přirostl k srdci a já se stala jeho součástí, tak samozřejmě a automaticky, až mě to samotnou překvapilo. A i když jsem si dobře vědomá mnoha bělehradských nedostatků, nedám na tohle město dopustit. Je v něm něco zvláštního a nepopsatelného.

Mnohokrát se mě lidé ptali, čím konkrétně mi Bělehrad tak učaroval. A já jsem si uvědomila, že takovou odpověď vlastně nemám. A ať už jsem odpověděla jakkoli, měla jsem vždy pocit, že moje vysvětlení nebylo ani dostačující, ani příliš přesvědčující. Snažila jsem se proto najít správnou odpověď až do té doby, než jsem ji našla v knize Momo Kapora (Průvodce srbskou mentalitou), kterou jsem si z Bělehradu přivezla:

„Tohle město nikdy neupoutá zvídavé sběratele krásy, udělá ale něco úplně jiného: vzbudí téměř fyzickou bolest touhy u těch, kteří strávili nějaký čas v jeho ulicích, dokonce i jen několik dní, stejně jako fotografie dlouho ztracené lásky může způsobit smrtelnou bolest. Plán jeho ulic vytváří něco jako topografickou mapu našich srdcí. Toto město nás okouzlí svým půvabem, ale nikdy neodhalí tajemství této podivné lásky, která se může zdát nepochopitelná. Zůstaneme navždy jeho ochotnými vězni, kteří si Bělehrad zvolili z řady nesčetných nádherných měst světa.“ (Momo Kapor, volný překlad).

Autor: Alexandra Jašová | středa 30.10.2013 21:12 | karma článku: 15,09 | přečteno: 510x
  • Další články autora

Alexandra Jašová

V zemi, kde nikdo nepracuje a kde autobusy jezdí dřív

Jen v Bělehradě roztál poslední sníh, rozhodli jsme se s přítelem pro cestu k moři, abychom se odměnili za dlouhých pět měsíců zimy. A tak jsme se ocitli na začátku dubna na prázdných plážích, v tichých uličkách historických měst a v neuvěřitelně klidné a lenivé atmosféře Černé Hory.

16.4.2013 v 11:11 | Karma: 21,28 | Přečteno: 1977x | Diskuse| Cestování

Alexandra Jašová

Vyšlo slunce. Posaďte se do parku, kavárny nebo nasedněte na kolo

První slunečné dny v holandském Utrechtu přišly znenadání a k velké radosti všech, které už několik měsíců vytrvalých dešťů přestávalo bavit. Ulice se zaplnily, cyklostezky ještě víc a lidé vyndali židle před dům přímo na ulici. V zahrádkách před kavárnami, které až doteď hostily jen pár návštěvníků zachumlaných v pestrobarevných dekách, je najednou problém najít volný stůl. Zdá se, že jaro už konečně zavítalo i sem.

14.4.2011 v 21:12 | Karma: 11,81 | Přečteno: 1243x | Diskuse| Cestování

Alexandra Jašová

Na rachotícím kole, v dešti a bez čepice. Tak se jezdí v Holandsku

Nejsou to ani dřeváky ani tulipány. To, co jako první upoutá na Holandsku, je ta nekonečná záplava kol všude, kam se vydáte. Stará, ještě starší, zrezavělá, nabarvená výraznými barvami, při jízdě hlučná. Velký zámek je nutnost. To byl můj první dojem, když jsem v únoru přijela do Utrechtu.

13.3.2011 v 14:20 | Karma: 21,49 | Přečteno: 2249x | Diskuse| Cestování

Alexandra Jašová

Přichází pan majitel. Pokloňte se, ruku nepodávejte

Asi po dvou měsících v práci jsem zjistila, že můj šéf, tedy hlavní manažer restaurace, nemá vždy jen špatnou náladu. Nedá se sice říct, že by ten den byl příjemný, ale v úterý ráno nezačal mítink klasickými ironickými poznámkami, zesměšňováním a ani nikoho neposlal domů nebo nevyhodil. Vypadalo to, jako by na chvíli připustil, že jeho zaměstnanci nejsou všichni úplně hloupí a nanic. Byli jsme z toho všichni řádně překvapení.

2.9.2010 v 5:30 | Karma: 22,23 | Přečteno: 3071x | Diskuse| Cestování

Alexandra Jašová

Růže v cukru, Picasso a záchodky v kostele: další 2 dny v New Yorku

Možná trochu paradoxně je velkým lákadlem nejznámějšího amerického velkoměsta jeho čínská čtvrť, newyorský China town. Společně s Malou Itálií (Little Italy) to byl první cíl, který jsme vybrali pro druhý den naší návštěvy New Yorku. A rozhodně jsme nelitovali.

9.8.2010 v 20:20 | Karma: 12,76 | Přečteno: 1313x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Česko a Německo sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, řekl Pavel

29. dubna 2024  6:03,  aktualizováno  16:50

Aktualizujeme Německý prezident Frank-Walter Steinmeier zahájil dvoudenní návštěvu Prahy. Na Pražském hradě ho...

Hromadná nehoda poblíž letiště uzavřela Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  16:43

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahují na 27. kilometru Pražského okruhu, kde...

Steinmeier si v Praze může zlepšit reputaci. Poškodil mu ji döner v Turecku

29. dubna 2024  16:05

Pondělní dvoudenní návštěva Česka s fotkami od Vltavy je pro německého prezidenta Franka-Waltera...

Člověk v tísni poprvé sbírá peníze na Palestince. Hamásu nepůjdou, slibuje

29. dubna 2024  15:35

Největší a nejznámější česká humanitární organizace se odhodlala k bezprecedentnímu kroku. Poprvé...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 10
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2981x
V kavárně bez cigarety